Takto si tu míňame európske peniaze na nekvalitné cyklotrasy

Autor: Radovan Geci | 23.4.2019 o 9:10 | (upravené 23.4.2019 o 12:03) Karma článku: 10,02 | Prečítané:  18888x

Byť členom Európskej Únie je jednoznačne výhoda, nie len pre obyvateľov ale i členské krajiny, o tom tento blog rozhodne nie je. Ale o tom, ako nedokážeme efektívne využívať financovanie z regionálnych operačných fondov.

Európska komisia schválila 18. decembra 2014 Integrovaný regionálny operačný program, ktorý predstavuje pomoc z fondov EÚ na roky 2014–2020 v celkovej výške 2,1 miliárd EUR. Z operačného programu má byť financovaná bezpečná a ekologická doprava v regiónoch, ľahší prístup k efektívnym a kvalitnejším verejným službám a dokonca sa nám má zlepšiť kvalita života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie.

Toto sú krásne popísané stáže, ako skvelo sa nám bude žiť po ukončení tohto programu, ale vráťme sa do reality, ktorá je všadeprítomná na celom Slovenku.  Do programu sa zapájajú aj samosprávy, mestá a obce, ktoré nemajú za zákonnú povinnosť zamestnávať architektov, inžinierov a urbanistov. Tie samosprávy, ktoré principiálne ani odborne netušia ako správne naložiť s takýmto financovaním a častokrát o skvalitnení bezpečnej ekologickej dopravy alebo zlepšení života v meste niet ani stopy, pretože vo vedení týchto miest nestoja architekti. Celý proces sa častokrát zvrhne na vytváranie umelých zákazok alebo zhotovenie pseudo cyklistických chodníkov, ktoré majú ďaleko od tých európskych, postrádajú zdravý rozum a čo je najhoršie majú veľmi ďaleko od bezpečnosti.

Výnimkou nie je ani mesto Michalovce, ktoré sa do tohto regionálneho programu zapojilo a získalo nenávratný finančný príspevok o výške 560.000 € na vybudovanie cyklotrasy Centrálna mestská zóna – Biela hora. Je dôležité pochváliť prácu zamestnancov mestského úradu, ktorí dokázali pripraviť kvalitný úspešný europrojekt a peniaze pre mesto získať. Ale tá je častokrát márna, keďže niet na úrade pracovníkov, alebo útvaru hlavného architekta, pre čo najefektívnejšie zhotovenie stavebných a realizačných projektov. Dokonca nám chýba čo i len rada pre priestorové plánovanie. To znamená, že o tom, ako sa budú čerpať peniaze, alebo ako bude projekt vyzerať, rozhoduje len vedenie mesta bez odbornosti. Absenciou vlastných zamestnancov je nútené si objednať dodávateľskú firmu na zhotovenie štúdie a projektov. No a tu sa nám začína vykresľovať jadro problému. Ak má jedna osoba rozhodovať o tom, kto dostane zákazku na dodávateľa a ďalej, ak má ten daný úspešný dodávateľ ako jediná osoba rozhodnúť o tom, čo si pred bezpečným moderným cyklochodníkom predstavuje, risuje sa nám na veľký "průser" premrhania dotácie ovplyvnený rodinkárstvom, korupciou a klientelizmom.

Bezpečná ekologická doprava? Skvalitnenie života v meste? No iste. Mňa osobne to veľmi mrzí, pretože doma máme mnoho skvelých architektov, inžinierov a aktivistov, ktorí by pridali k dielu svoju ruku a odbornú pripomienku, ale to by nesmeli byť vynechaní ba dokonca v tomto prípade byť nežiadúci.

Na projekt sa minulo neuveriteľných 560.000 €, ktoré si bežný smrteľník nezarobí za celý svoj život, no projektanti a stavebníci urobili fatálne chyby, súce na okamžitú nápravu a v takomto stave odporúčam stavebnému úradu neskolaudovať stavbu.

Poslanci v parlamente by sa mali začať okamžite zaoberať touto problematikou, či je v poriadku mať také silné právomoci v jednej osobe, ako zdevastovať prostredie a minúť na to tak cenné európske peniaze. A potom sa čudujme, že chodíme na dovolenky obzerať krásne bohaté mestá v západnej časti Európy, kde tieto procesy fungujú.

Je veľmi dôležité tvoriť trvácne hodnoty, zanechať pre naše mladé generácie krajšie prostredie. Buďme hrdí na to čo vytvoríme po ďalšie desaťročia, píšme sa svojou prácou, robme ju najlepšie ako len môžeme. Buďme nároční na prostredie a mesto v ktorom chceme žiť. Rozprávať sa o tom ako si užívame v cudzine na dovolenkách krásne prostredie a nechcieť to isté doma mi príde neuveriteľné.

A to najsmutnejšie na záver, cyklotrasa ohrozuje bezpečnosť obyvateľov mesta. Viď videobog a fotografie nižšie.

Prikladám fotografie s popisom len málo problémov, ktorý naša ešte neskolaudovaná cyklotrasa má. Stavba bola rozdelená do troch etáp, niektoré ešte stále nie sú zrealizované no iné sa nám úž strácajú pred očami, alebo sú už poškodené pred odovzdaním.

Ak ste architekt, inžinier alebo občan Michaloviec, podporte svojim podpisom otvorený list primátorovi mesta Michaloviec a pomôžte zriadiť Útvar hlavného architekta v Michalovciach ...

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeG8SoivoB6NMfbJ4CaQODYBa5GKVW8UlO_BxBvguxCMAESww/viewform?fbclid=IwAR3mWbqFTcMXsf2gA84AcR0z3AN1GMznOq1yt_ZuK-c--kdwe635df1FLdg

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Ľudia sa postavili developerovi. Nechcú ďalšie obchody

Pred 15 rokmi ľudia tlieskali nákupným centrám. Dnes už nie, tvrdí investor.


Už ste čítali?